Gazeta codzienna

Sztuka. Kultura. Nauka.

* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
sobota, 7 Grudzień, 2024 - 07:08

Spotkanie: "Kolejowi Likwidatorzy" w niedzielę o godz. 18-tej w Warszawie

wt., 22/08/2017 - 07:29
Kategoria: 

Na świecie, wielu ekonomistów wskazuje że powodem likwidacji tysięcy kilometrów linii kolejowych były zakulisowe działania różnych lobby gospodarczych, mających na celu pozbycie się konkurencji gospodarczej. W Polsce zlikwidowano około 7 tysięcy km linii kolejowych, kolejne likwidacje odbyły się w 2017 roku. Za tym procederem w jego polskiej wersji stoi konkretne lobby członków zarządu kolei państwowych, których celem wydaje się likwidacja jak największej liczby linii kolejowych. Podczas głosowań w zarządzie, praktycznie cały zarząd PKP S.A. zwykle głosuje za likwidacją danej linii kolejowej. Czy to wynik celowego działania, czy przypadek? W innych krajach Grupy Wyszechradzkiej nie doszło do tego procederu. Czy członkowie zarządu PKP S.A. są to osoby przekupione przez konkurencyjne lobby gospodarcze? Ekonomiści którzy badali likwidacje linii kolejowych w Wielkiej Brytanii za czasów niesławnego Lorda Beechinga, doszli do tego właśnie wniosku. Powstała nawet publikacja: "The Great Railway Conspiracy" opisująca zakulisowy wpływ lobby gospodarczych na proces likwidacji konkurencji w systemie transportowym Wielkiej Brytanii. 

Z opisu wydarzenia: W roku 1990 Polska posiadała na swoim terytorium ponad 26 tysięcy km linii kolejowych, obecnie ma ich około 19 tysięcy. W efekcie obecnie w Polsce do około 100 miast liczących powyżej 10 tys. mieszkańców nie docierają pociągi pasażerskie. To ewenement na skalę Europy - Polska jest bowiem liderem w likwidowaniu sieci kolejowej. Czyja to była decyzja? Kolejarzy, polityków, zewnętrznych doradców? Za tymi działaniami stoją konkretne nazwiska ludzi odpowiedzialnych za ten stan rzeczy. O nich i nieustannym "reformowaniu" przez nich polskiej kolei opowie redaktor naczelny dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn" Karol Trammer, który od lat zajmuje się problemami funkcjonowania transportu kolejowego.

27 sierpnia, niedziela, godzina 18, Cafe Kryzys, Warszawa.

Cafe Kryzys
ul. Wilcza 30, 00-544 Warszawa

Literatura:
Henshaw, David (1994). The Great Railway Conspiracy. ISBN 0-948135-48-4