Gazeta codzienna

Sztuka. Kultura. Nauka.

* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
czwartek, 19 Czerwiec, 2025 - 18:39

Rząd znów powrócił do procesu likwidacji linii kolejowych

pt., 23/05/2025 - 08:40
Kategoria: 

Pan Adam Fularz

"Szanowny Panie, w nawiązaniu do przesłanego wystąpienia z 25 kwietnia 2025 r. w sprawie podjęcia działań zmierzających do ratowania oraz rewitalizacji linii kolejowej nr 176, po uzyskaniu informacji ze strony PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „PKP PLK”, „Spółka”), przedstawiam poniższe stanowisko. Z informacji uzyskanych od Spółki wynika, że odpowiedź na przedmiotowe wystąpienie została do Pana przekazana bezpośrednio przez PKP PLK przy piśmie znak: IBZ2.0292.132.2025.e z 06 maja br. Niezależnie od powyższego informuję, że określenie środka transportu w zakresie obsługi żwirowni i kopalni piasku należy do właściwości odpowiedniego przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym obszarze. Przeniesienie przewozów z transportu samochodowego na transport kolejowy jest niezależną decyzją podmiotów działających w branży wydobywczej. Należy wskazać, że zamiar uruchomienia przewozów kolejowych z wykorzystaniem infrastruktury linii kolejowej nr 176 przez potencjalnych użytkowników bocznic lub klientów ogólnodostępnych ładowni nie był zgłaszany. Do Spółki nie trafiły również zgłoszenia ze strony przewoźników kolejowych zainteresowanych świadczeniem usług przewozowych na omawianej linii kolejowej. Jeśli chodzi o ocenę potencjału omawianej linii kolejowej, to zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 697 z późn. zm.) w ramach procedury przygotowania likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej należy dokonać takiej oceny, co wyraża się w czynnościach ujętych w art. 38ba ust. 2. Jednocześnie ocena przyszłego potencjału linii powinna być poparta deklaracjami podmiotów zainteresowanych jej wykorzystaniem, w tym również związanych z eksploatacją żwiru ze zbiornika w Lubomi. Wskazuję ponadto, że Minister Infrastruktury zwrócił się do PKP PLK z prośbą o przeprowadzenie konsultacji społecznych na temat omawianej likwidacji wśród mieszkańców zamieszkujących miejscowości w przebiegu linii."

Z poważaniem Dokument podpisany elektronicznie przez: Tomasz Warsza Dyrektor

 

Redakcja pisała do Ministerstwa:

W związku z narastającym zagrożeniem likwidacji linii kolejowej nr 176 na Śląsku, a także wobec deklaracji Ministerstwa Infrastruktury o braku przesądzenia w sprawie jej przyszłości, niniejszym składam wniosek o podjęcie działań ratunkowych oraz rewitalizacyjnych dla tej trasy, celem przywrócenia jej przejezdności i adaptacji do przewozów towarowych.

Linia 176, choć obecnie formalnie nieczynna, ma nadal znaczący potencjał gospodarczy. Może pełnić funkcję alternatywnego ciągu towarowego w regionie Raciborza oraz obsługiwać przewozy kruszyw z okolicznych żwirowni – aktualnie realizowanych z użyciem transportu drogowego, co generuje nadmierne obciążenie lokalnej infrastruktury drogowej, hałas, zanieczyszczenie powietrza i uciążliwości dla mieszkańców.

Zakres niezbędnych prac rewitalizacyjnych:

Zgodnie z ekspertyzami Towarzystwa Entuzjastów Kolei oraz inspekcjami terenowymi:

  • Odbudowa brakującego odcinka toru o długości ok. 200 metrów (zniszczenia wynikające ze złomiarstwa). Jest to największy ubytek (powstały na skutek kradzieży złomu kilkanaście lat temu). Ma on ok. 200 m długości.
  • Wymiana zużytych podkładów na odcinku pierwszych 3 km linii.
  • Wzmocnienie nawierzchni torowej w trzech newralgicznych punktach (fragmenty po kilkanaście metrów).
  • Wymiana jednego przepustu pod linią.
  • Czyszczenie i zabezpieczenie całego przebiegu trasy przed dalszą degradacją.
  • Instalacja sygnalizacji i infrastruktury zabezpieczającej (w dalszym etapie).

Wniosek zawiera także apel o:

  1. Zatrzymanie wszelkich procedur likwidacyjnych dotyczących tej linii do czasu zakończenia konsultacji społecznych i dokonania rzetelnej analizy gospodarczej.
  1. Włączenie linii 176 do strategii rozwoju kolei towarowej i intermodalnej w regionie – zwłaszcza jako infrastruktury do obsługi ładunków masowych i kruszyw.
  1. Budowę skrzyżowania dwupoziomowego linii 176 z planowaną drogą regionalną Racibórz – Pszczyna, w celu uniknięcia trwałego przerwania przebiegu torów.
  1. Rozważenie przejęcia linii przez samorządy lokalne w celu dalszego jej utrzymania lub wykorzystania w formie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) z podmiotami korzystającymi z transportu kruszywa.

Korzyści wynikające z reaktywacji linii 176:

  • Zmniejszenie ruchu drogowego i ograniczenie emisji spalin.
  • Odciążenie infrastruktury drogowej w rejonie Raciborza i gmin sąsiednich.
  • Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i przemysłowej regionu.
  • Zabezpieczenie rezerwy infrastrukturalnej na potrzeby przyszłych inwestycji lub sytuacji kryzysowych.
  • Rewitalizacja społeczna i gospodarcza gmin położonych wzdłuż linii w przypadku wznowienia ruchu pasażerskiego.

W świetle opinii ekspertów oraz aktywnego sprzeciwu mieszkańców wobec likwidacji tej linii, niniejszy wniosek ma na celu zainicjowanie realnych działań naprawczych i inwestycyjnych w duchu zrównoważonego rozwoju oraz ochrony interesu publicznego.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz

raciborska.pl

Racibórz / Zielona Góra, dnia 23 kwietnia 2025 r.

 

OTRZYMAŁEM:

Szanowny Panie Redaktorze,

Dyrektor Departamentu Kolejnictwa MI, z upoważnienia Ministra Infrastruktury, wystosował do PKP PLK SA pismo informujące o wyrażeniu przez MI akceptacji wznowienia procesu likwidacji linii kolejowej nr 176 na odcinku niezbędnym w zakresie poprowadzenia drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna.

Pismo to nie przesądza o likwidacji linii kolejowej nr 176. Likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej dokonuje zarządca na warunkach określonych w art. 38ba ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Przepis ten zawiera procedurę postępowania, którą musi wypełnić zarządca chcąc zlikwidować linię kolejową. Jednym z jej etapów jest poinformowanie zainteresowanych, w tym przewoźników kolejowych oraz właściwe jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze których znajduje się linia, o rozpoczęciu procedury likwidacji. Dopiero po tych czynnościach, biorąc pod uwagę cały zgromadzony w sprawie materiał, MI wydaje decyzję o zgodzie na likwidacje danej linii kolejowej lub jej odcinaka, ewentualnie odmawia wydania takiej zgody, uwzględniając względy gospodarcze, społeczne, obronne lub ekonomiczne.

Na chwilę obecną MI nie wydał decyzji w tej sprawie.

 

Z poważaniem

Anna Szumańska

Rzecznik prasowy

Biuro Komunikacji