Gazeta codzienna

Sztuka. Kultura. Nauka.

* * *
Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej. Od 3 stycznia 1661.
niedziela, 12 Maj, 2024 - 18:18

Startuje port lotniczy Radom.Za dwadzieścia dni rusza port lotniczy Zielona Góra.

wt., 01/09/2015 - 13:46
Kategoria: 

Już o 14:45 na lotnisku w Radomiu, po 4 latach od rozpoczęcia działalności przez zarząd miejscowego portu lotniczego, wyląduje pierwszy rozkładowy samolot linii Air Baltic. Tutejszy port lotniczy powstał dzięki odkupieniu za 2 mln PLN używanego terminalu z portu lotniczego Łódź Lublinek. Niemniej na samo lotnisko wydatkowano ok. 100 mln PLN.

Tymczasem wkrótce ruszy kolejne lotnisko pasażerskie- Olsztyn Szymany, wygodnie połączone z centrum Olsztyna  linią kolejową. 

Potrzeby jednakże są znacznie większe. Nadal brak jest portu lotniczego w Białymstoku, rzekomo największym mieście Europy bez czynnego portu lotniczego. Władze samorządowe nie odpowiadają na pytanie o to, czy - przy planowanej przebudowie lotniska Krywalny, powstanie także terminal portu pasażerskiego. Mimo wielokrotnych pism, władze nie odpowiedziały na pytania prasy. Obecnie zagroziliśmy władzom Białegostoku prokuraturą, jeśli nie udzielą informacji publicznej w tej sprawie.

Kolejny port lotniczy mógłby powstać w Białej Podlaskiej, ale władze nie są do tego przekonane. Michał Trantau, rzecznik prasowy, podaje że samorząd województwa nigdy nie był zainteresowany powstaniem portu pasażerskiego w Białej Podlaskiej. W minionych latach lotniskiem zarządzała spółka Biała Airport, której zadaniem było stworzenie portu cargo. Nie udało się to im - pisze rzecznik. Niemniej w Białej Podlaskiej marnuje się całkiem spory terminal, który możnaby dostosować do obsługi lotów krajowych.

Kolejnym miastem mogącym łatwo uzyskać połączenia lotnicze jest Tarnów. W niedoległym Mielcu jest całkiem spore lotnisko z dopuszczeniem do 10 tys. pasażerów rocznie, niestaty, brak jest terminalu pasażerskiego, zaś stary terminal jest w zarządzie Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Port lotniczy mógłby powstać w Arłamowie koło Przemyśla. Rzecznik miasta Przemyśla jednakże niemal nic na ten temat nie wie: "niewiele możemy powiedzieć na temat naszych planów wobec lotniska w Arłamowie/Krajnej. Kilka lat temu podejmowaliśmy rozmowy z okolicznymi gminami w tej sprawie, jednak nie wykroczyły one poza wstępne ustalenia. Lotnisko oczywiście nie znajduje się na terenie miasta, jest położone ok. 40 km od Przemyśla i samodzielne przywrócenie go do użytku leżało poza naszymi możliwościami."

W Polsce wciąż jest bardzo mało czynnych lotnisk pasażerskich. W Niemczech portów lotniczych jest kilkakrotnie więcej. Mniejsze porty przynoszą straty w obsludze, ale pieniądze z turystyki pozostające w regionach wynagradzają te straty często wielokrotnie. Zakładając że dany port obsługuje 50 tys. turystów rocznie, zostawiają oni w lokalnej gospodarce ok. 100 mln PLN rocznie, jeśli szacunkowo przyjmiemy że każdy turysta w czasie pobytu wyda ok. 2 tys. PLN.

Już za tydzień?

 
Foto de Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost.

Kolejny polski port lotniczy w budowie- Port Lotniczy Zielona Góra Babimost. Na razie nie wiadomo czy z okazji zamknięcia Portu Lotniczego Ławica zacznie przylatywać tutaj także Lufthansa, Ryanair, Wizzair etc. Fajnie by było gdyby tak się stało, ale w porcie całkowicie brakuje sprzętu handlingowego do obsługi takich połączeń. Ale jakby się udało przejąć ruch tych przewoźników na czas remontu portu w Poznaniu, to Zielona Góra na chwilę małą zamigotałaby na mapie lotniczego świata. Niewiarygodny termin startu zakładają w Zielonej Górze. Niczym w Łodzi, gdzie terminal pospiesznie kończono tuż przed odlotem samolotów, miejscowy terminal ma powstać już za kilka dni. Na razie zdjęcia pokazują niegotowy budynek, ogrodzony płotem. Politycy zakładają że port ruszy 20 września 2015 r. 

"Na razie Babimost szykuje się na spektakularne, ale chwilowe, wzrosty. Od 20 września do 20 października, kiedy w Poznaniu ruszy remont pasa, Zielona Góra przejmie większość połączeń czarterowych. Powstaje nowa hala przylotów, która ma być uruchomiona za tydzień i umożliwić obsługę czterokrotnie większej liczby podróżnych. Jak się dowiedzieliśmy, port ma niedługo przetestować jeden z niemieckich tanich przewoźników. – To będzie pierwsza próba zwiększonej wydajności. Rozmawiamy z tanimi przewoźnikami, biurami podróży i touroperatorami o rozpoczęciu operacji od 2016 r. Naszym atutem jest cena – jesteśmy znacznie tańsi od Berlina i Poznania – twierdzi Maciej Król, prezes spółki Lotnisko Zielona Góra-Babimost."-

Gazeta Prawna. wghttp://serwisy.gazetaprawna.pl/.../888788,panstwo...

Państwo podrzuca kukułcze jaja. Małe lotniska przejdą w ręce samorządów
SERWISY.GAZETAPRAWNA.PL
 
 

opr. A. Fularz